برداشت طلای سبز از باغات شهر جهانی گردو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، پس از یک سال تلاش صدای جمع آوری گردو دلنشین‌ترین ضرب آهنگ برای باغداران تویسرکان است.

تویسرکان با میانگین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول گردو بزرگترین تولید کننده گردوی کشور است که به دلیل پوست کاغذی محصول، روغن بالای مغز گردو به عنوان شهر طلای سبز معروف است.

۷۰ درصد از اقتصاد و درآمد تویسرکانی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر باغبانی، فروش گردو و فعالیت‌های جانبی مرتبط با این محصول است، هفت هزار گردوکار در ۶ هزار وسعت باغ‌های این شهرستان فعال شدند.

اگر چه کیفیت طلای سبز تویسرکان زبانزد است، اما در همین پایتخت گردوی کشور هم درختان کم ثمر وجود دارد که برای افزایش باردهی آن‌ها طرح سرشاخه کاری درختان از ۴ سال قبل در حال اجرا است؛ به طوری که تاکنون ۴۰۰ هزار پیوند بر روی درختان گردو انجام شد.

عملیات پیوندزنی و جوان سازی درختان، فروردین و نیمه اول اردیبهشت هر سال اجرا می‌شود که کاهش اثرپذیری درخت در مقابل افت شدید دمای بهاره و افزایش باردهی در مهر ماه از اهداف آن است.

در این طرح پیوندک یا همان شاخه درختان گردوی پر بارده و دیرگل، بر روی شاخه‌های بریده شده درختان کم ثمر پیوند زده میشود و بعد از ۳ سال ثمردهی مناسب می رسند.

در نبود یک تشکل ملی، گاهی دست گردوکاران در پوست گردو می ماند؛ در صورت راه اندازی انجمن ملی گردو بسیاری از مشکلات در حوزه بسته بندی، بازاریابی و صادرات رفع خواهد شد.

اما خردی گردو، در کنار روش‌های معمول همچون مراجعه مستقیم به باغدار و یا بازار، در شرایط کرونایی، شرکت‌هایی با ایده‌های نو هم در تویسرکان راه اندازی شدند و طلای سبز را به شیوه خود به مشتریان عرضه می کنند.

استارتاپ‌های نوآور بخش کشاورزی تویسرکان با بکارگیری جوانان تحصیل کرده، بازاریابی و فروش را در بستر اینترنت، فضای مجازی و روش‌های پست نوین با هدف حذف واسطه‌های زائد و کوتاه کردن زنجیره ارزش انجام می‌دهند.

پارسال، بیش از ۵ هزار بسته و امانت پستی حاوی گردو، به نقاط مختلف کشور ارسال شد.

گردوتکانی باغ‌های شهرستان تا پایان مهر ادامه دارد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
گردوی روستای بهاره،شهرستان ملایر،بهترین گردوی ایران است خریداران تویسرکانی همه این گردوها را خریداری میکنند وبه اسم گردوی تویسرکان میفروشن،فقط گردوی روستای بهاره بهترینه
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۴:۳۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
سلام دوستان من بخوام گردو بدون واسطه از تویسرکان بگیرم چطور میتونم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
با عرض ادب و خسته نباشی خدمت همیه دوستان عزیز گردو در کشور عزیزمان زیاد هست فقط سعی در وارد کردن گردو خارجی نکنید ک واقعا ب ضرر همه ما هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
لطفا کمی بصیرت داشته باشید برای سلامتی تان خوب است
۱- خوش به دلال ها فاقد وجدان
۲- در ایران هیچ طلای از هیچ رنگی وجود ندارد اگر داشت ریال بی ارزش نبود
۳- اگر وجود دارد از دسترس مردم بیچاره دور است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
خب هموطن عزیز اگر جلو وردات گرفته بشه تولیدکنند داخلی پوست مردم بی دفاع را میکند پس واردات همه چی باید آزاد باشه
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد دادوند
۱۴:۳۱ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
با سلام...
بنظر بنده وقتی در کشور به اندازه نیاز وحتی بیشتر از نیاز گردو هست باید جلوی واردات این محصول گرفته شود تا به تولید کنند بیش از این زیان وارد نشود....